پاسخ امام مهدی علیه السلام به نامه جمعی از شیعیان
امام مهدی علیهالسلام در پاسخ به نامه جمعی از شیعیان چنین نوشتند:
…و آيا آنچه را که در روايات، در مورد رخدادهايي که در زندگي امامان گذشته و آينده شما ميباشد، نميدانيد؟
آيا نديديد که چگونه از عصر آدم تا زمان حضرت عسکري عليه السلام سنگرها و پناهگاه هايي براي شما قرار داده تا بدانها پناه بريد.
و نشانه ها وپرچم هايي قرار داده است که بوسيله آنها راه حق را بيابيد تا آنجايي که هر گاه نشانه و پرچمي ناپديد گشت، پرچم ديگري پديدار ميگردد و هنگامي که ستارهاي افول نمايد، ستاره ديگري درخشيدن آغاز ميکند؟
پس، هنگامي که خداوند، يازدهمين امام نور حضرت عسکري عليه السلام را از اين جهان به جهان ديگر برد، شما پنداشتيد که خدا دين خويش را باطل ساخت و وسيله ارتباط و پيوند ميان خود و مخلوق خود را برداشت و قطع کرد.
نه! هرگز چنين نبوده و نخواهد شد تا روز رستاخيز فرا رسد و فرمان خدا نمايان گردد در حالي که دشمنان حق را خوش نيايد.
امام پيشين، حضرت عسکري عليه السلام که درگذشت، به نيکبختي و بر راه و رسم پدران گرانقدر خويش از دنيا رفت و دانش او نزد ماست و جانشين او و آنکه بجاي او قرار مي گيرد از اوست.
جز بيدادگر و گناهکار کسي در جانشيني او با ما به کشمکش و مخالفت برنميخيزد و جز انکارگر حق و کافر، هيچ کس جز ما که پيشواي پس از او هستيم، کسي ادعاي جانشيني او نمينمايد.
واگر نه اين بود که امر خدا، مغلوب وراز الهي، آشکار ميگرديد که نبايد چنين شود، به گونه اي که حق وحقيقت وموقعيت درست ما، بر شما روشن مي شد که خردهايتان دچار بهت و حيرت گردد و ترديدتان از ميان برود، اما آنچه را که خدا خواسته است، انجام مي شود وبراي هر سرآمدي نوشته اي است.
بنابراين، پرواي خدا را پيشه سازيد و تسليم ما شويد و کار دين و معنويت وتدبير امور وتنظيم شئون جامعه را به ما واگذاريد، بر ماست که شما را از سرچشمه وحي و معنويت، سيراب بيرون آوريم، همانگونه که راهنمايي و وارد ساختن شما به سرچشمه نور و هدايت از سوي ما بود.
در پي کشف آنچه از شما پوشيده شده است نرويد واز راه درست به راه چپ انحراف نجوييد و با دوستي ما، حرکت درست و بي انحراف خويش را بر آيين روشني، استوار سازيد! من شما را نصيحت و خيرخواهي کردم وخداوند بر من وشما گواه است….
متن حدیث:
بسم الله الرحمن الرحيم
عافانا الله واياکم من الضلالة و الفتن و وهب لنا ولکم روح اليقين و أجارنا و اياکم من سوء المنقلب.
انه أنهي الي ارتياب جماعة منکم في الدين وما دخلهم من الشک والحيرة في ولاة أمورهم، فغمنا ذلک لکم… لا لنا وساءنا فيکم… لا فينا، لأن الله معنا ولا فاقة بنا الي غيره والحق معنا، فلن يوحشنا من قعد عنا….
يا هؤلاء!… ما لکم في الريب تترددون؟! وفي الحيرة تنعکسون؟!
أو ما سمعتم الله عزوجل يقول: (يا ايها الذين آمنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الامر منکم).؟!
أو ما علمتم ما جاءت به الآثار مما يکون ويحدث في أئمتکم عن الماضين والباقين منهم عليهم السلام؟!
أو ما رأيتم کيف جعل الله معاقل تأوون اليها، وأعلاما تهتدون بها من لدن آدم عليه السلام الي آن ظهر الماضي عليه السلام، کلما غاب علم بدا علم، واذا افل نجم طلع نجم؟!
فلما قبضه الله اليه ظننتم أن الله تعالي أبطل دينه وقطع السبب بينه وبين خلقه؟!
کلا!… ما کان ذلک ولا يکون حتي تقوم الساعة ويظهر أمر الله سبحانه وهم کارهون، وان الماضي عليه السلام مضي سعيدا فقيدا علي منهاج آبائه عليهم السلام وفينا وصيته وعلمه ومن هو خلفه ومن هو يسد مسده، لا ينازعنا موضعه الا ظالم آثم، ولا يدعيه دوننا الا جاحد کافر.
ولو لا أن أمر الله تعالي لا يغلب وسره لا يظهر ولا يعلن، لظهر لکم من حقنا ما تبين منه عقولکم ويزيل شکوککم، لکنه ماشاءالله کان ولکل أجل کتاب.
فاتقوا الله وسلموا لنا وردوا الأمر الينا، فعلينا الاصدار، کما کان منا الايراد ولا تحاولوا کشف ما غطي عنکم، ولا تميلوا عن اليمين وتعدلوا الي الشمال، واجعلوا قصدکم الينا بالمودة علي السنة الواضحة، فقد نصحت لکم، والله شاهد علي وعليکم.
ولو لا ما عندنا من محبة صلاحکم ورحمتکم والشفاق عليکم، لکنا عن مخاطبتکم في شغل فيما قد امتحنا به من منازعة الظالم العتل الضال المتتابع في غيه المضاد لربه، الداعي ما ليس له، ییحق من افترض الله طاعته، الظالم الغاصب.
وفي ابنة رسول الله صلي الله عليه واله وسلم لي أسوة حسنة، وسيردي الجاهل رداءة عمله وسيعلم الکافر لمن عقبي الدار..
عصمنا الله واياکم من المهالک والأسواء والآفات والعاهات کلها برحمته، فانه ولي ذلک والقادر علي ما يشاء وکان لنا ولکم وليا وحافظا، والسلام علي جميع الأوصياء والأولياء والمؤمنين ورحمة الله وبرکاته وصلي الله علي محمد وآله وسلم تسليما.
«کمال الدین و اتمام النعمة،جلد 2، صفحه 787»
شش صورت زیباکه با انسان وارد قبر میگردند
شش صورت زیبا که با انسان وارد قبر می گردند!
ابوبصیر از امام باقر (علیه السلام) و به نقلی از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرموده اند: هنگامی که جنازه مومن را در قبر می گذارند، شش صورت زیبا با او وارد قبر می گردند، یکی از آن ها در جانب راست او می ایستد، دیگری در جانب چپ او، سومی روبرویِ صورت او، چهارمی در پشت سر او، پنجمی در کنار پای او می ایستد و یکی از آن ها (ششمی) که از همه زیباتر است، در بالای سرش می ایستد و آن که از همه زیباتر است از پنج صورت دیگر می پرسد: شما کیستید؟
به گزارش دیلی خبر به نقل از تبیان:
1. آن که در جانب راست میت قرار دارد می گوید: من نماز هستم
نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشت های برزخ را از او برطرف می کند.(1)
پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرماید: نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فرش نیکو در زیرش، و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.(2) به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید و تکبیر و تمجید و تقدیس الهی است، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد(3) و نماز زاد و توشه مۆمن در دنیا برای آخرت می باشد. (4)
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: همانا “ملک الموت ” شیطان را در دم مرگ از کسی که حافظ نماز است، دور می کند و شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را در هنگام هولناک مرگ به او تلقین می کند (توفیق شهادتین پیدا می کند.) (5)
پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید: هر کس عمدا نمازش را ترک کند، بر درب جهنم نامش از دوزخیان نوشته می شود. (6)
2. آن که در جانب چپ میت قرار دارد می گوید: من زکات هستم
آرى! زكات در برزخ در كنار نماز تجسّم یافته و مونس انسان مىشود. پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: نماز کسی کامل نمی شود مگر با پرداخت زکات .(7)
توجه بدان از وظایف مهم شرعى و اسلامى ماست؛ زیرا زكات، سیر كردن فقراست و سیر كردن فقرا، رمز سیر بودن در قیامت و روز محشر است(8) با پرداخت آن درهاى بهشت را به روى خود گشوده و خود را از صفت مذموم بُخل مىرهانیم.(9)
3. آن که در روبروی اوست می گوید: من روزه هستم
امام صادق علیه السلام فرمودند: براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است: هنگام افطار و هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت) (10) زیرا براى بهشت درى است به نام (ریان) كه از آن فقط روزه داران وارد مىشوند. (11)
خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شدهاند. اینان در روز قیامت سیر مىشوند.(12) امام صادق علیه السلام فرمودند: روزه سپرى است از آفت هاى دنیا و پرده اى است از عذاب آخرت. (13)
نخستین چیزى كه روز قیامت در ترازوى اعمال بنده گذاشته مىشود، اخلاق خوب اوست. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: نزدیك ترین شما به من در قیامت، راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد، خوش اخلاق ترین و نزدیك ترین شما به مردم است
4. آن که در پشت سر اوست می گوید: من حج و عمره هستم
امام علی (علیه السلام) می فرمایند: زیارت خانه خدا امان دهنده است از عذاب دوزخ. (14) چون حاجی قربانی کند، قربانی او بهای آزادی وی از آتش قیامت است. (15)
5. آن که در پایین ایستاده است می گوید: من نیکی های او هستم که به برادران دینی خود می نمود.
نخستین چیزى كه روز قیامت در ترازوى اعمال بنده گذاشته مىشود، اخلاق خوب اوست.(16) پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: نزدیك ترین شما به من در قیامت، راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد، خوش اخلاق ترین و نزدیك ترین شما به مردم است. (17)
آن حضرت فرمودند: من براى كسى كه بگومگو را رها كند، هر چند حق با او باشد و براى كسى كه دروغ گفتن را اگر چه به شوخى باشد، ترك گوید و براى كسى كه اخلاقش را نیكو گرداند، خانه اى در حومه بهشت و خانه اى در مركز بهشت و خانه اى در بالاى بهشت ضمانت مى كنم.(18)
6. آنکه از همه زیباتر است
سپس آن پنج صورت، از آن صورت نورانی تر از هم می پرسند: تو کیستی که از همه ما زیباتر و خوشبوتر هستی؟ او در پاسخ می گوید: اَنا الوِلایةُ آل محمد (صلی الله علیه و آله)؛ من ولایت آل محمد (صلی الله علیه و آله) می باشم. (19)
کسی که با حب و دوستی به آل محمد بمیرد، مورد آمرزش و غفران الهی قرار می گیرد.(20) پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: به محبت و عشق به ما اهل بیت روی بیاورید زیرا کسی که خدا را با چنین خصلتی ملاقات کند داخل بهشت گردد و از شفاعت ما برخوردار شود، قسم به خدایی که جانم در دست او است جز با معرفت به حق ما، هیچ کس از عمل خود بهر ه ای نخواهد برد.(21)
ابوحمزه ثمالی می گوید: امام سجاد - علیه السلام - از من پرسید: برترین مکان کجاست؟ گفتم خدا و رسول او داناترند، امام - علیه السلام - فرمود: برترین مکان مابین رکن و مقام (ابراهیم - علیه السلام -) است و اگر کسی به درازی عمر نوح زندگی کند و تمام روزها را روزه دار و شب ها را در آن مکان، در نماز باشد ولی به غیر ولایت ما از دنیا برود، اعمال او هیچ سودی برایش نخواهد داشت. (22)
این شش صورت جلوی خطرات مومن در قبر را می گیرند. شکل گیری این شش صورت در همین دنیا باید اتفاق بیفتد. پس باید این شش کار را در دنیا انجام بدهیم تا بتواند جلوی انحرافات در دنیا را بگیرد و در آخرت سپر ما باشد.
پی نوشت ها:
1. لآلی الاخبار، ج 4، ص 1.
2. بحار الانوار، ج 82 ص 232.
3. جامع احادیث الشیعه، ج4، ص 22.
4. بحار الانوار، ج ,82 ص 232.
5. وسائل الشیعه، ج 3، ص 19.
6. کنز العمال، ج 7، حدیث 19090.
7. بحار الانوار، ج 96، ص 29.
8. جامع الاحادیث، ج 9، ص 684.
9. همان، ص53.
10. وسائل الشیعه، ج 7 ص 290 و 294 ح6 و 26.
11. معانى الاخبار، ص 116.
12. وسائل الشیعه، ج 7 ص 299، ح2.
13. مستدرك الوسائل، ج7، ص369، ح8441.
14. غررالحکم ، باب حج.
15. بحار الانوار، ج 96، 288.
16. قرب الإسناد، ص 46، ح 149.
17. بحارالأنوار، ج75، ص94، ح12.
18. خصال، ص 144، ح 170.
19. آمال الواعظین، ج3: 371.
20. مستدرک سفینه البحار، ج 2، ص 161.
21. امالی مفید، ص 43.
22. ثواب الاعمال، ص 45.
علامت اخر زمان
… فهرست مطالب تماس سیمای قران دریک ایه » 120علامت اخرالزمان tr"> 120 : 1. آنگاه كه ديدي حق مرده و اهل حق از ميان رفتند. 2.و ديدي كه ستم همه جا را گرفته است. 3.و ديدي كه قرآن فرسوده شده و بدعتهايي از روي هوا و هوس در مفاهيم آن آمده است. 4.و ديدي كه دين بي محتوا شده، همانند ظرفي كه آن را واژگون نمايند. 5.و ديدي كه اهل باطل بر اهل حق بزرگي جويند. 6.و ديدي كه شر آشكار است و از آن نهي نهي شود و هر كه كار زشت انجام دهد معذورش دارند. 7.و ديدي كه فسق اشكار گرديده و مردان به مردان و زنان به زنان اكنفا كتتد. 8.و ديدي كه شخص مؤمن سكوت اختيار كند و سخنش را نپذيرند. 9.و ديدي كه شخص فاسق دروغ گويد و كسي دروغ و افترايش را بر او باز نگرداند. 10.و ديدي كه بچه كوچك مرد بزرگ را خوار شمارد. 11.و ديدي كه پيوند خويشاوندي بريده شد. 12.و ديدي كه هركه را بكار بد بستايند خوشحال گردد و سخن گوينده را به خودش باز نگرداند. 13.و ديدي كه پسر بچه همان كند كه زنان كنند. 14.و ديدي كه زنان با زنان تزويج كنند. 15.و ديدي كه مداحي و چاپلوسي فراوان شده. 16.و ديدي كه مرد مال خود را در غير راه خدا خرج كند و كسي از او جلوگيري نكند. 17.و ديدي كه چون شخص مؤمني را ببينند، از كوشش و تلاش او به خدا پناه برند. 18.و ديدي كه همسايه، همسايه خود را اذيت كند و مانعي براي او در اين كار نباشد. 19.و ديدي كه كافر خوشحال است از آنچه در مؤمن مي بيند و شاد است از اينكه در روي زمين فساد و تباهي بيند. 20.و ديدي كه آشكارا شراب بنوشند و براي نوشيدنش گرد هم آيند. 21.و ديدي كه امر به معروف كننده خوار است. 22.و ديدي كه فاسق در آنچه خدا دوست ندارد نيرومند و ستوده است. 23.و ديدي كه اهل قرآن و هر آنكه آن را دوست دارد خوار استو 24.و ديدي كه راه خير بسته شده و راه شر مورد توجه قرار گرفته است. 25.و ديدي كه خانه كعبه تعطيل شده و دستور به ترك آن دهند. 26.و ديدي كه مرد به زبان گويد آن چه را عمل نكند. 27.و ديدي كه مردان خود را براي استفاده مردان فربه كنند، و زنان براي زنان. 28.و ديدي كه زندگي مرد از پس او اداره مي شود و زندگي زن از فرج او. 29.و ديدي كه زنان مانند مردان براي خود انجمنها ترتيب دهند. 30.و ديدي كه در ميان فرزندان عباس كارهاي زنانگي آشكار شد… و ديدي كه پولدار عزيزتر از مؤمن باشد و ربا آشكار شود و بر آن سرزنش نشود. 31.و ديدي كه زن براي نكاح مردان با شوهر خود همكاري كند. 32.و ديدي كه بيشتر مردم و بهترين خانه ها آن ها باشند كه به زنان در هرزگي كمك كنند. 33.و ديدي كه مؤمن به خاطر ايمانش غمناك و خوار گردد. 34.و ديدي كه بدعت و زنا آشكار گردد. 35.و ديدي كه مردم به شهادت ناحق اعتماد كنند. 36.و ديدي كه حلال تحريم شود و حرام مجاز. 37.و ديدي كه دستورات ديني طبق تمايلات اشخاص تفسير گردد. 38.و ديدي كه مردم چنان در ارتكاب گناه جري شده اند كه منتظر رسيدن شب نيستند. 39.و ديدي كه مؤمن نتواند كار بد را نكوهش كند جز با قلب. 40.و ديدي كه مال كلان در راه غضب الهي خرج شود. 41.و ديدي كه زمامداران به كافران نزديك شوند و از نيكان دوري گزينند. 42.و ديدي كه واليان در داوري رشوه گيرند. 43.و ديدي كه پستهاي حساس دولتي به مزايده گذارده شود. 44.و ديدي كه مردم با محارم خود نزديكي كنند. 45.و ديدي كه به حرف تهمت و سوء ظن مردم را بكشند. 46.و ديدي كه مرد به خاطر آميزش با زنان مورد سرزنش قرار گيرد.(همجنس بازي رواج مي يابد) 47.و ديدي كه مرد از كسب زنش از هرزگي نان مي خورد و آن را مي داند و به آن تن در ميدهد. 48.و ديدي كه زن بر مرد خود مسلط مي شود و كاري را كه مرد نمي خواهد انجام مي دهد و به شوهر خود خرجي مي دهد. 49.و ديدي كه مرد، زن و كنيزش را كرايه مي دهد و به خوراك و پوشيدني پستي تن در مي دهد. 50.و ديدي كه سوگند هاي بناحق بنام خدا بسيار گردد. 51.و ديدي كه قمار آشكار گردد. 52.و ديدي كه شراب را بدون مانع علنا بفروشند. 53.و ديدي كه زنان مسلمان خود را در اختيار كافران مي گذارند. 54.و ديدي كه لهو لعب آشكار گشت و كسي كه از كنار آن عبور مي كند از آن جلو گيري نكند. 55.و ديدي كه مردم شريف را خوار كند كسي كه مردم از تسلطش ترس دارند. 56.و ديدي كه نزديكترين مردم به فرمانروايان كسي است كه به دشنام گويي ما خانواده ستايش شود. 57.و ديدي كه هر كس ما را دوست دارد دروغگويش دانند و شهادت او را نپذيرند. 58.و ديدي كه برسر گفتن حرف زور و ناحق مردم با يكديگر رقابت كنند. 59.و ديدي كه شنيدن قرآن كريم بر مردم سنگين و گران آيد و در عوض شنيدن سخنان با طل براي مردم آسان است. 60.و ديدي كه همسايه همسايه را گرامي مي دارد از ترس زبانش. 61.و ديدي كه حدود خدا تعطيل شده و در آن طبق دلخواه خود عمل كنند. 62.و ديدي كه مساجد طلا كاري شده. 63.و ديدي كه راستگو ترين مردم پيش آنان ، مفتريان دروغگو مي باشند. 64.و ديدي كه شر و سخن چيني آشكار گردد. 65.و ديدي كه ستمكاري شيوع يافته. 66.و ديدي كه غيبت را سخن نمكين مي شمارند و مردم همديگر را بدان مژده دهند. 67.و ديدي كه براي غير خدا به حج و جهاد روند. 68.و ديدي كه سلطان به خاطر كافر مؤمن را خوار گرداند. 69.و ديدي كه خرابي و ويراني بيش از عمران و آبادي است. 70.و ديدي كه زندگي مرد از كم فروشي اداره مي شود. 71.و ديدي كه خونريزي را آسان مي شمارند. 72.و ديدي كه مرد براي غرض دنيايي، رياست مي طلبد و خود را به بد زباني مشهور مي سازد تا از او بترسند و كارها به او واگذارند. 73.و ديدي كه نماز را سبك شمارند. 74.و ديدي كه مرد مال بسيار دارد ولي از وقتي كه آن را پيدا كرده، زكات آن رن نپرداخته است. 75.و ديدي كه قبر مردها را بشكافند و آنها را بيازارند و كفنهايشان را بفروشند. 76.و ديدي كه آشوب بسيار است. 77.و ديدي كه مرد روز خود را به نشئه بسر برد و شب را به مستي صبح كند و به وضعي كه مردم درآنند اهميت ندهد. 78.و ديدي كه با حيوانات عمل زشت انجام مي دهند. 79.و ديدي كه حيوانات همديگر را بدرند. 80.و ديدي كه مرد به مصلي رود ولي چون برمي گردد جامه به تن ندارد. 81.و ديدي كه دل مرد سخت و چشمانشان خشك و ياد خدا بر آنان سنگين آيد. 82.و ديدي كه كسبهاي حرام شيوع يافته و بر سر آن رقابت كنند. 83.و ديدي كه نماز خوان براي ريا و خود نمايي نماز مي خواند. 84.و ديدي كه فقيه براي غير دين فقه مي آموزد و دنيا و رياست طلب مي كند. 85.و ديدي كه مردم دور كسي را گرفته اند كه قدرت دارد. 86.و ديدي كه هر كسي روزي حلال مي جويد مورد سرزنش قرار مي گيرد و جوينده حرام مورد ستايش و تعظيم. 87.و ديدي كه در مكه و مدينه كارهايي مي كنند كه خداوند دوست ندارد و كسي هم نيست كه مانع شود و هيچ كس آنها را از اين اعمال زشت باز نمي دارد. 88.و ديدي كه آلت لهو و لعب در مكه و مدينه آشكار مي گردد. 89.و ديدي كه اگر كسي سخن حق مي گويد و امر به معروف و نهي از منكر مي كند ديگران او را نصيحت كنند و بگويند: اين كاربر تو لازم نيست. 90.و ديدي كه مردم به همديگر نگاه مي كنند و به مردم بدكار اقتدا نمايند. 91.و ديدي كه راه خير به كلي خالي است و كسي از آن راه نمي رود. 92.و ديدي كه مرده را به مسخره مي گيرند و كسي براي مرگ او غمگين نشود. 93.و ديدي كه هر سال بدعت و شرارت بيشتر مي شود. 94.و ديدي كه مردم و انجمنها پيروي مگر از توانگران. 95.و ديدي كه به فقير چيزي بدهند درحاليكه به او بخندند و براي غير خدا به او ترحم نمايند. 96.و ديدي كه نشانه هاي آسماني پديد آيد ولي كسي از آن هراس نكند. 97.و ديدي كه مردم در حضور جمع همانند بهائم مرتكب عمل جنسي شوند و هيچ كس از ترس، كار زشت را انكار نكند. 98.و ديدي كه مردم در غير اطاعت خدا زياده خرج كنند ولي در مورد اطاعت خدا از كم هم دريغ كنند. 99.و ديدي كه بي احترامي به پدر و مادر آشكار گردد و مقام آنها را سبك شمارند و حال آنها در پيش فرزند از همه بدتر باشد. 100.و ديدي كه زنها بر حكومت غالب گشته و پستهاي حساس را قبضه كنند و كاري پيش نرود جز آنچه طبق دلخواه آنان باشد. 101.و ديدي كه پسر به پدر خود افترا زند و به پدر و مادر خود نفرين كند و از مرگشان خوشحال گردد. 102.و ديدي كه اگر روزي بر مردي بگذرد و در آن روز گناهي بزرگ مرتكب نشده باشد مانند هرزگي يا كم فروشي و يا انجام كار حرام يا ميخوارگي ، آن روز گرفته و غمگين است و خيال مي كند كه روزش به هدر رفته و عمرش در آن روز بيخود تلف شده است. 103.و ديدي كه سلطان مداد غذايي را احتكار مي كند. 104.و ديدي كه حق خويشاوندان پيامبر (خمس) بنا حق تقسيم شود و بدان قمار بازي كنند و ميخوارگي نمايند. 105.و ديدي كه با شراب مداوا كنند و براي بيمار نسخه نمايند و بدان بهبودي جويند. 106.و ديدي كه مردم در مورد ترك امر به معروف و نهي از منكر بي عقيدگي بدان يكسان شوند. 107.و ديدي كه منافقان و اهل نفاق سر و صدايي دارند و اهل حق بي سر و صدا و خاموشند. 108. و ديدي كه براي اذان گفتن و نماز خواندن مزد بگيرند. 109.و ديدي كه مسجدها پر است از كسانيكه ترس از خدا ندارند و براي غيبت و خوردن گوشت اهل حق به مسجد آيند و در مساجد از شراب مست كننده توصيف كنند. 110.و ديدي كه شخص مست از خرد تهي گشته و بر مردم پيش نمازي كند و به مستي او ايراد نگيرند و چون مست گردد گراميش دارند. 111. و ديدي كه هر كه مال يتيمان بخورد به شايستگي او را بستايند. 112.و ديدي كه قضات به خلاف دستور خدا داوري كنند. 113.و ديدي كه زمامداران از روي طمع خيانتكاران را امين خود سازند. 114.و ديدي كه ميراث حق را فرمانروايان بدست افراد بدكار و بي باك نسبت به خدا داده اند، از آنها حق حساب بگيرند و جلوي آنها را رها سازند تا هرچه خواهند انجام دهند. 115.و ديدي كه بر فراز منبر ها مردم را به پرهيزكاري دستور دهند ولي خود گوينده به دستورش عمل نكند. 116.و ديدي كه وقت نماز را سبك شمارند. 117.و ديدي كه صدقه به وساطت ديگران به اهل آن دهند و بخاطر رضاي خدا ندهند، بلكه روي درخواست مردم و اصرار آنها بپردازند. 118.و ديدي كه تمام هم و غم مردم شكم و عورتشان است و باكي ندارند كه چه بخورند و با چه آميزش كنند. 119.و ديدي كه دنيا به آنها روي آورده است. 120.و ديدي كه نشانه هاي حق مندرس گشته است. در چنين موقعي مواظب خود باش و نجات خود را از خداوند بخواه. منابع: -روضه كافي ،”مرحوم كليني"،حديث 7 -بحار الانوار،"علامه مجلسي"،ج 52 ، صص 254-260. -ترجمه روايت برگرفته از كتاب “عدل منتظر"، گفتار هفتم، نوشته"داود الهامي"ص170 این مطلب ارسال شده است در3ام ارديبهشت, 1393 در01:07:00 ب.ظ به وسیلهm.s.p. زیرمجموعه فراماسونری!. هنوز نظری ارسال نشده است فید XML فید نظر برای این مطلب نظر دهید کاربر: 8712204474 [ویرایش صفحه شخصی] متن نظر: الحاق فایل: پسوندهای مجاز فایل: gif, png, jpg, jpeg, txt, pdf, doc, xls, ppt, pps, zip, css, mp3, m4a, mp4, mov, m4v, flv & xml حداکثر مجاز اندازه فایل: 9.8 مگابایت گزینه ها: جدانمودن سطرها از هم (جداکننده های خط
می شود. ) اشتراک گذاری این مطلب! ©2014 by مريم صفري پور |
احادیث صبر
احادیث صبر احادیث صبر پاسخ با نقل قول افزودن این مطلب به وبلاگ
صبر براى ایمان به منزله سر است نسبت به تن ، پس زمانیکه سر برود ، تن هم مى رود ، همچنان که اگر صبر برود ایمان هم مى رود.
پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله
صبر بر سه قسم است ، صبر هنگام بلا و مصیبت و صبر بر انجام طاعت و صبر بر ترک معصیت
عن على علیه السلام قال : قال رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم الصبر ثلاثة ، صبر عند المصیبة وصبر على الطاعة وصبر عن المعصیة
مسکن الفؤاد ص46
امیر المؤمنین علیه السلام
بهترین مردم کسى است که ، زمانیکه نعمتى به او اعطا شد ، شکر گوید ، و زمانیکه به مصیبتى گرفتار شد ، صبر کند ، و زمانیکه به او ظلم شد ، گذشت نماید
قال على علیه السلام : خیر الناس من إذا أعطى شکر وإذا ابتلى صبر وإذا ظلم غفر.
غررالحکم ص277
امام صادق علیه السلام
اگر انسان مؤمنى به بلا و مصیبتى گرفتار شد ، و بر آن صبر نمود ، اجرش مانند اجر هزار شهید است
ابى حمزة الثمالى قال قال أبو عبد الله علیه السلام من ابتلى من المؤمنین ببلاء فصبر علیه کان له مثل أجر ألف شهید .
مسکن الفؤاد ص47
امام صادق علیه السلام
.صبر براى ایمان به منزله سر است نسبت به تن ، پس زمانیکه سر برود ، تن هم مى رود ، همچنان که اگر صبر برود ایمان هم مى رود .
أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ الصَّبْرُ مِنَ الْإِیمَانِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ فَإِذَا ذَهَبَ الرَّأْسُ ذَهَبَ الْجَسَدُ کَذَلِکَ إِذَا ذَهَبَ الصَّبْرُ ذَهَبَ الْإِیمَانُ.
وسائل الشیعة ج3 ص257
رسول خدا صلی الله علیه و اله
. صبر بهترین مركب سواری است،خداوند هیچ بنده ای را بهتر و گسترده از صبرروزی نداده است
الصبر خیر مركب ما رزق الله عبدا خیرا له و لا اوسع من الصبر.
میزان الحكم،ج 2،ح 10025
امیر مؤمنان علی علیه السلام
بر شما باد صبر و استقامت كردن،زیرا صبر نسبت به ایمان ،همانند سر به بدن است است.
علیكم بالصبر فان الصبر من الایمان كالراس من الجسد.
لا ایمان لمن لا صبر له،
كسی كه صبر و استقامت ندارد،ایمان او پایدار نخواهد ماند.
نهج البلاغه،كلمات قصار 82
حضرت علی علیه السلام
شخص صبور، پیروزی را از دست نخواهد داد هر چند طول بكشد
لا یعدم الصبور الظفر و ان طال به الزمان.
نهج البلاغه،كلمات قصار،حكمت 153
پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله
. صبر نصف ایمان است
الصبر نصف الایمان.
محجة البیضاء،ج 7،ص 106
رسول خدا صلی الله علیه و اله
. صبر،گنجی از گنج های بهشت است
الصبر كنزمن كنوز الجنة.
محجة البیضاء،ج 7،ص 107
امیر مؤمنان علیه السلام
. صبر و شكیبایی به پیشرفت هر كار(مهمی)كمك می كند
الصبرعون علی كل امر.
غرر الحكم،حدیث 765
امیر مؤمنان علیه السلام
اگر صبر كنی،به خاطر صبر خودبه مقامات ابرار و نیكوكاران می رسی و اگر بی صبری كنی،این بی صبری تو را در عذاب دوزخ وارد می كند
ان صبرت ادركت بصبرك منازل الابرار و ان جزعت اوردك جزعك عذاب النار.
شرح غرر الحكم،ح 3713
امام صادق علیه السلام
هر كس از مؤمنان به بلایی گرفتار شود(و)شكیبایی را از دست ندهد،پاداش هزار شهید دارد
من ابتلی من المؤمنین ببلاء فصبر علیه كان له مثل اجر الف شهید.
اصول كافی،ج 2،ص 92
پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله
كسانی كه به بلایی مبتلا شود وشكیبایی كند و نعمتی به او برسد و شكر آن را به جا آورد و مورد ستم واقع شود و(با بزرگواری)طرف راببخشد،چنین كسانی امنیت و آرامش(در قیامت دارند)و آنها دایت یافتگانند.
من ابتلی فصبر واعطی فشكر و ظلم فغفر اولئك لهم الا من و هم مهتدون.
مجمع الانوار،ج 2،ص 526 حدیث 830
امام صادق علیه السلام
صبر،آنچه را كه در درون بندگان خدا ازنور و صفا وجود دارد،آشكار می كند و بی صبری و ناشكیبایی، آنچه را كه در درون آنها از ظلمت ووحشت است،ظاهر می سازد.
الصبر یظهر ما فی بواطن العباد من النور و الصفاءو الجزع یظهر ما فی بواطنهم من الظلمة و الوحشة.
بحار الانوار،ج 68،ص 90،ح 44
امیر مؤمنان علیه السلام
. اساس وریشه صبر،ایمان و یقین خوب، نسبت به خداوند است.
اصل الصبر حسن الیقین بالله
غرر الحكم،حدیث 213
امام صادق علیه السلام
انا صبرو شیعتنا اصبر منا، ما صبورانیم،ولی شیعیان ما از ما صبورترند».راوی سؤال می كند،فدایت شوم! چگونه شیعیان شما از شما صبورترند؟امام در پاسخ فرمودند:«لانا نصبر علی ما نعلم و شیعتنا یصبرون علی ما لا یعلمون، چون ما بر چیزی كه می دانیم(و از اسرار آن آگاهیم)
صبر می كنیم،ولی شیعیان ما در برابر اموری كه از اسرارش آگاه نیستند صبر می كنند.
كافی،ج 2،ص 93،حدیث 25
امیر مؤمنان علی علیه السلام
كسی كه پی در پی حوادث ناخوشایندی برایش حادث شود،فضیلت صبر را برایش فرهم می كند برای هر نعمتی كلید و قفل و بندی است،كلید آن صبر و قفل و بند آن،تنبلی و كسالت است.
من توالت علیه نكبات الزمان اكسبته فضیلة الصبر…لكل نعمة مفتاح و مغلاق و مفتاحها الصبر و مغلاقها الكسل.
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید،ج 20،ص 322
رسول خدا صلی الله علیه و اله
كسی كه خود رابه چهره صابران در آورد(و جزع و فزع را ترك گوید)، خداوند روح صبر را به او می بخشد و كسی كه به چهره عفیفان در آید،خداوند او را به زینت عفت می آراید و كسی كه در چهره بی نیازان در آید،خداوند اورا بی نیاز می سازد و به هیچ بنده ای موهبتی بهتر و گسترده تر از صبر عطا نشده است
من یتصبر یصبره الله و من یستعفف یعفه الله،و من یستغن یغنه الله و ما اعطی عبد عطاء هو خیر و اوسع من الصبر.
میزان الحكمه،ج 2،حدیث 10128
امیر مؤمنان علی علیه السلام
كسی كه دوست دارد عمر طولانی داشته باشد،باید قلب صبوری در برابر مصائب آماده كند
من احب البقاء فلیعد للمصائب قلباصبورا.
بحار الانوار،ج 75،ص 81،حدیث 71
امیر مؤمنان علی علیه السلام
از جزع و ناشكیبایی بپرهیز،زیرا امید انسان را قطع و كوشش و تلاش را ضعیف ساخته و غم اندوه به بار می آورد
ایاك و الجزع فانه یقطع الامل و یضعف العمل و یورث الهم.
بحار الانوار،ج 79،ص 144
حضرت علی علیه السلام
جزع(دربرابر مصائب)،مقدرات را تغییر نمی دهد،ولی اجر و پاداش انسان را از بین می برد
الجزع لا یدفع القدر و لكن یحبط الاجر.
غرر الحكم،حدیث 1876
امام هادی علیه السلام
مصیبت برای انسان صبوریكی است و برای انسان بی صبر و ناشكیبا دوتاست
المصیبة للصابر واحدة و للجازع اثنان.
بحار الانوار،ج 79،ص 144
امام كاظم علیه السلام در بیان یكی از وصایای حضرت مسیح علیه السلام می فرمایند
:« دل های خود را پناهگاه شهوات قرار ندهید،آن كس كه در بلا،بیشتر بی تابی می كند،علاقه اش به دنیا بیشتر است و آن كس كه در بلا،شكیباتر است،نسبت به دنیا،بی اعتناتر است
ولا تجعلوا قلوبكم ماوی للشهوات ان اجزعكم عند البلاء لاشدكم حبا للدنیا و ان اصبركم علی البلاء لازهدكم فی الدنیا.
بحار الانوار،ج 1،ص 106
امیر مؤمنان علی علیه السلام
كسی كه صبر او را نجات ندهد،بی تابی او را هلاك خواهد كرد
من لم ینجه الصبر اهلكه الجزع
بحار الانوار،ج 68،ص96